Bedrijfsruimte inrichten in 2023? Trends, do’s en don’ts

Een bedrijfsruimte kan van alles zijn. Denk bijvoorbeeld aan een kantoor, een showroom, een winkel, een schoonheidssalon of een restaurant. Ze zijn allemaal totaal verschillend in gebruik en in eisen aan deze ruimtes maar er zijn een aantal punten die algemeen belangrijk zijn bij het inrichten van een zakelijk interieur. In dit artikel neem ik ze met je door, zodat een professioneel interieurontwerp binnen handbereik is!

Wanneer is het tijd om je kantoorruimte in te richten?

Het feit dat je nadenkt over een nieuwe inrichting betekent waarschijnlijk dat de huidige situatie aan vernieuwing toe is. Misschien ben je geïnspireerd geraakt door andere ondernemers of is het huidige interieur vanuit kwaliteit gezien aan vervanging toe? Maar er is natuurlijk ook de mogelijkheid dat je net een nieuwe onderneming start of een fusering of naamsverandering doormaakt. Dit zijn allemaal situaties waarbij het een fantastisch moment is om een nieuw plan te maken voor de inrichting.

Als we kijken naar een tijdsframe dan is het belangrijk om jezelf af te vragen: wanneer moet het klaar zijn? En dan gaan we terugrekenen. Levertijden van stoffering en meubilair is meestal tussen de 2 en 3 maanden. Daaraan vooraf gaat misschien een (bouwkundige) verbouwing. Bedenk ook of het nodig is om vergunningen aan te vragen (minimaal 6 weken). Ruwweg genomen is 6 maanden voordat jouw bedrijfsruimte operationeel moet zijn, een goed moment om te starten. Eerder of later kan, maar dan zul je misschien concessies moeten doen zoals kiezen voor meubilair dat op voorraad is. Of met een aannemer werken die toevallig net tijd heeft. Er zijn geen foute keuzes maar als je vooraf weet hoeveel tijd het kost kun je een goede planning maken die niet teleurstelt.

Waarom is het belangrijk om jouw bedrijfsruimte goed in te richten?

Allereerst moet het jouw werk en dat van je collega's leuker en gemakkelijker maken. De ruimte moet de werkzaamheden ondersteunen. Denk daarbij aan een goeie en functionele lay-out. Voor een kantoorruimte kan dat betekenen dat de printer en de koffieautomaat op een centrale plek staan, voor een kapsalon de positie van de wasbakken om looproutes te verkorten. Een fijne en mooie omgeving draagt bij aan het werkplezier. Een groot deel van onze tijd brengen we door op ons werk, laat dat dan een mooie fijne ruimte zijn! Efficiëntie en plezier zijn de eerste twee redenen, dit zijn interne redenen.

Een externe reden is de uitstraling naar jouw (potentiële) klant. Het interieur vertelt visueel iets over het bedrijf. Wat voor sfeer hangt er, is het opgeruimd of rommelig. Is het een lege ruimte of juist heel vol. Is het kleurrijk ingericht? Denk ook aan het soort verlichting, in een restaurant wil je graag sfeervolle verlichting maar bij de kapper wil je goed kunnen zien hoe de nieuwe kleur uitvalt. Het soort inrichting vertelt automatisch iets over jouw bedrijf, of je dat nu wilt of niet. Zo kun je ontzettend goed in jouw vak zijn, als er in 15 jaar niets aan het interieur gedaan is, geeft dat ook een (ongewenst) signaal af.

We gaan natuurlijk uit van een mooi verzorgd professioneel interieur, dat is het streven. Daarnaast kan het interieur een verlengstuk van jouw branding zijn. Dit is bijvoorbeeld heel visueel bij restaurants. Stel je zelf een mooi sfeervol restaurant voor. Afhankelijk van het soort bediening of de menukaart kun je verschillende invloeden zien in het interieur. Is het bijvoorbeeld een Indiaas restaurant, of een Italiaans restaurant. Het moment dat je een restaurant binnenstapt weet je meestal direct welke keuken ze serveren. Daarnaast merk je direct het verschil tussen een eetcafé of een restaurant met een Michelin ster.

Het gaat er niet om wat beter is, maar dat het interieur een verwachting schept bij de klant. Zo is het interieur deel van jouw branding. Bij de voorbeelden die ik net noem is het goed voor te stellen maar het is net zo belangrijk voor een zorginstelling of een kantoorruimte. Wat wil jij jouw klant vertellen?

Do's en Don'ts

Ik wil graag met een nummer 1 don't beginnen. Een interieur is geen logo! Dus een interieur met compleet oranje muren of een balie, omdat het logo oranje is, is een échte no-go. Logo's worden ontworpen om op te vallen, interieurs worden ontworpen om in te verblijven. Dat zijn twee totaal verschillende doeleinden en zo moeten we ze ook benaderen. Natuurlijk moet een bedrijf herkenbaar zijn in het interieur maar daar zijn zoveel mogelijkheden en manieren voor waar ik graag met je over meedenk. Een vloer in logo-oranje is nooit een goed idee!

Een afgeleide van de kleuren uit het logo kan daarentegen weer heel goed werken. Kijk maar naar de afbeelding hiernaast. Er is voor een 'zwaarder' oranje gekozen met een creatieve warme sfeer als resultaat. En hier is zelfs de vloer, het meubilair én de gordijnen oranje. Het kán wél, je moet alleen weten hoe ;-)

Een interieur is ook geen legpuzzel

Vaak begint men met inventariseren hoeveel werkplekken er in een ruimte passen. Dit is absoluut van groot belang, een te kleine ruimte inrichten zou een slechte investering zijn. Maar door het interieur als een legpuzzel te zien met als doelstelling hoeveel bureau's je er kwijt kan, benader je jouw personeel in feite als een legkip. Daar worden de medewerkers niet blij van en dat heeft absoluut effect op productiviteit en kwaliteit. Je wilt een aangename werkomgeving bieden waarin je personeel zich thuis voelt. Ze de inrichting als een leefruimte waar gewerkt wordt en probeer dat klimaat zo aangenaam en effectief mogelijk vorm te geven op alle vlakken. Denk daarbij bijvoorbeeld aan flexplekken, vergaderruimtes en een lounge en/of belruimte. Het is een plek waar we vaak het grootste deel van de week doorbrengen dus het moet een plek zijn waar iedereen zich thuis voelt.

Alles wit, zwart en zilver

Standaard bedrijfsmeubilair maakt vaak gebruik van wit, grijs, zwart, aluminium zowel metallic als glanzend, en een meestal niet erg inspirerend blank houtdecor (nep). Door dit soort meubilair in een ruimte te combineren zonder toevoeging van andere texturen of kleuren krijg je een nietszeggend maar vooral ook koud interieur. Het kan zijn dat je uit financieel oogpunt hierop aangewezen bent. Denk dan vooraf goed na hoe je dit combineert met kleur of tinten om zo een mooi samenhangend geheel te maken. Deze foto heet 'Modern Office Interior'. Tsja, ik kan mij niet voorstellen dat je hier heel blij wordt als je op maandagochtend binnenstapt. Dat moet dan door je collega's of de bak daglicht komen.

Mijn tip daarom: maak gebruik van kleur. Dat staat misschien wat gek na het vorige punt, maar kleur is emotie. Dat is ook de reden waarom bijna alle logo's gebruik maken van kleur. De nuance is alleen: kies een kleur die geschikt is voor een inrichting. Vraag je zelf af, wat voor emotie of gevoel wil je jouw klanten en/of medewerkers geven? Als ik naar mijn eigen studio kijk, wil ik graag blij worden van het interieur, en daarmee bedoel ik dat het een bepaalde vrolijkheid en energie moet geven. Met die reden ontwierp ik een enorme lichtblauwe kast met een oranjerode bureaustoel. Dat is natuurlijk niet voor elke ruimte geschikt:

Dan gaan we over naar wat je juist moet bij het inrichten van jouw bedrijfsruimte.

Goede verlichting

Laat je adviseren op het gebied van licht. De wijze van verlichten kan het verschil maken tussen een boetiek of een Action. Een tandartspraktijk of een bloemist. Goede verlichting is essentieel en écht een vak apart. Natuurlijk kun je zelf een type verlichting uitzoeken zoals een mooie hanglamp, railverlichting met spots of mooie tafellampen. Laat je voor het type lichtbronnen in elk geval adviseren door een professional, dat betaalt zich direct terug!

Maatwerk straalt luxe uit

Een op maat gemaakt bureau, balie of kast geeft rust een aan ruimte. Geen situaties met 'past net' of nog erger 'past net niet'. Een maatwerkkast is altijd een goede investering. Doordat het vanaf het begin ontworpen wordt voor jouw onderneming kun je voor alles een plek bedenken. Stopcontacten in de kast verwerken om apparaten op te laden of direct te kunnen gebruiken. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een pinapparaat of een föhn in een kapsalon. Maar ook een (kleine) printer kun je mooi wegwerken voor een opgeruimd interieur. Dit straalt rust en daardoor ook luxe uit. Je kunt zelf de materialen en kleuren kiezen, de afwerking, greepjes, hoe deuren openen en sluiten, of er slotjes op moeten zitten en eventueel zelfs verlichting. Een nadeel kan zijn dat het soms een investering is die je niet wil of kunt maken. Dan zijn er goede alternatieven zoals bijvoorbeeld de kasten van Tylko (vakkenkasten). Er zijn diverse bedrijven waarbij je online een kast kunt bestellen op maat die je eventueel zelf kunt schilderen of afwerken. Maar wat ik je mee wil geven, als je de investering kunt maken, kies dan voor een maatwerkkast!

Go Green

Een groene omgeving werkt kalmerend. Planten verminderen stress en zijn een mooie manier om een ruimte snel aan te kleden. Denk bijvoorbeeld aan een hangplant of een enorme plant in pot. Denk hierbij niet te klein. Een klein pannenkoekplantje op een tafel heeft niet het effect dat je zou willen. Belangrijk bij het uitkiezen van planten is de locatie waar je ze wilt plaatsen. Houd er rekening mee dat daglicht gemiddeld tot 5 meter de ruimte in komt. Sommige planten hebben veel daglicht nodig en kunnen dus niet te ver van een raam verwijderd zijn. Het andere uiterste is de vensterbank. Dicht bij het glas kan het soms erg warm worden waardoor het water te snel verdampt en bladeren kunnen verbranden. Bedenk van de voren waar je de planten wilt hebben en kies hier een geschikte soort voor. Heb je te maken met een donkere hoek of hal waar nauwelijks of zelfs geen daglicht komt? Dan kun je ook een kijken naar kunstplanten of zoals het mooier heet: zijden planten. Er zijn ontzettend mooie exemplaren verkrijgbaar. Ze zijn vaak kostbaarder dan een echte plant maar je hebt er lang plezier van en het enige onderhoud is af en toe afstoffen! Ik werk bijvoorbeeld graag met de kunstplanten van Silk-ka.

Maak een elektraplan

Een opgeruimd interieur is geeft een professionele uitstraling en brengt ook rust. We hebben het al over kastruimte gehad. Een ander specifiek punt is een goed elektraplan! Een verlengsnoer is super praktisch maar ziet er altijd rommelig uit. Denk daarom goed na over de elektra voordat je gaat verbouwen. Denk bijvoorbeeld aan welk type verlichting je wil en de positie ervan. Misschien is er een gelegenheid om ook elektra in de vloer aan te leggen. Zo ben je vrij met de indeling van de ruimte en zijn verlengsnoeren verleden tijd! Belangrijk is om goed vooruit te denken. Wat heb je in de nabije toekomst nodig? Een tweede beeldscherm, uitbereiding van personeel, een nieuwe printer? Zorg dat je dit nu al meeneemt in het elektraplan! Het is een kleine moeite om een extra stopcontact aan te leggen als ze toch al voor je bezig zijn.

Kies een eyecatcher

De laatste DO in dit lijstje, kies een eyecatcher in de ruimte! Iets dat tot de verbeelding spreekt, iets dat voorbijgangers en klanten onthouden en aan jouw bedrijf koppelen. Denk bijvoorbeeld aan een grote print of kunstwerk, een bijzondere lamp of een gek object. Kies iets dat jou aanspreekt of iets over jouw bedrijf zegt.

Door de coronapandemie hebben we veel tijd binnen doorgebracht wat tot een grote verandering in het interieur heeft geleid. Kantoren werden minder vaak bezocht, we zaten veel thuis en vakanties zaten er een tijd lang niet in vanwege het reisverbod. Een groot effect voor de zakelijke markt is dat iedereen genoodzaakt was om online goed zichtbaar te zijn. Met een duidelijke zichtbaarheid en stijl online wordt het verschil met het interieur groot en daarom is er behoefte aan een update. Interieurs worden sprekender en persoonlijker. Het is een beleving die bijdraagt aan het beeld van jouw bedrijf bij de klant.

Dat heeft als effect dat er uitgesproken keuzes worden gemaakt in het interieur. Er is meer behoefte aan kleur en ook luxere materialen zoals behang en natuursteen gaan we meer terugzien in zakelijke interieurs. Durf kleur (of materiaal) te bekennen en klanten zullen je beter begrijpen en onthouden.

Een andere belangrijke trend is duurzaamheid. Dit is een begrip dat vele facetten kent. Het klimaat en stikstofproblematiek zijn actuele thema's in de politiek en dat zien we terug in het interieur. We zijn steeds bewuster van onze eigen bijdrage aan zowel het probleem als de oplossing. We kiezen vaker voor biologisch en dat zet zich ook door in het interieur. Want een praktisch, efficiënt en mooi interieur wordt alleen maar mooier als het ook duurzaam geproduceerd is en duurzaam in gebruik.

Ben je geïnspireerd geraakt om jouw bedrijfsruimte te vernieuwen maar wil je toch graag hulp hierbij? Neem dan contact met mij op.